Meer informatie over De Bus

“DE BUS” is geschreven door Margreet de Heer en Hans van Buuren en wordt gespeeld door Tamara Schoppert en Kimberley Piek. 
“DE BUS” is een humoristische en zenuwslopende roadtrip over terrorismedreiging, burgerplicht, boosheid, eendjes op de snelweg en de ogenschijnlijke zinloosheid van het bestaan in – jawel – een echte rondrijdende bus.
Tijdens een aansluitend randprogramma wordt op een respectvolle manier aandacht geschonken aan de huidige terrorismedreiging in Nederland en de psychosociale gevolgen daarvan. Dit tezamen maakt De Bus een doortastende en complete theaterervaring die aanzet tot nadenken.

Een busstation ergens op één van de grote vakantiebestemmingen in Spanje.
Aly en Gea zijn op de laatste dag van hun vakantie met hun laatste centen nog even gaan shoppen, maar als Aly in een winkel een dure jurk wil stelen wordt ze ­betrapt door een beveiligingsbeambte. Na wat geduw en getrek weten zij en Gea aan de beveiliger te ontkomen. 
In paniek springen zij in één van touringcars die op een parkeerplaats gereedstaan voor te terugreis naar Nederland.
Even denken ze ontsnapt te zijn aan een mogelijk verblijf in een Spaanse cel. Maar zij hebben niet op de vasthoudendheid van de beveiliger gerekend. 
Wanneer deze de bus tot stoppen probeert te brengen dreigen Aly en Gea een explosief af te laten gaan om de chauffeur te dwingen om door te rijden.
Met deze wandaad uit wanhoop gijzelen ze onverhoopt de bus en de inzittenden. 

Aly en Gea stellen een daad en protesteren daarmee tegen alles wat hen in het leven dwarszit. Maar hoe kunnen ze voorkomen dat hun daad verkeerd wordt geïnterpreteerd? 
Hebben de vrouwen in de bus een doelbewust plan? Iets dat begon als een klein foutje, een misstap, momentje gebrek aan verstand, een leugentje om bestwil. Wanneer verlies je de onschuld en ben je echt verkeerd bezig?

Zijn de inzittenden van de bus medeverantwoordelijk voor de uitkomst van de situatie? 
En wat als je weet dat je de situatie niet meer kunt redden?
Negeren of doorgaan? Een kat in het nauw maakt rare sprongen…

Beschikbaar: oktober 2020 t/m februari 2021. Plm 40 voorstellingen.
Taal: Nederlands (en hier en daar wat Spaans en Fries)
Maximaal aantal bezoekers: 50 per voorstelling
Duur: Plm. 1,5 uur.
(Geen pauze, de bus stopt niet onderweg)

Tekst: Margreet de Heer en Hans van Buuren
Regie: Hans van Buuren
Spel: Tamara Schoppert, Kimberley Piek, de buschauffeur en mogelijk een passagier.

Financiële condities: €1000, = per voorstelling
(incl. 9% BTW)
Blokkade kaarten: in overleg met de voorstellingsorganisatie.
Kaartverkoop:
voorstellingsorganisatie en WIG Producties
Taakverdeling:
WIG neemt al het materiaal mee. Er hoeft geen ruimte gereserveerd te worden. Het is wenselijk wanneer er publieksopvang mogelijkheden zijn ( kopje koffie vooraf en de mogelijkheid om na afloop met de makers te spreken.) Voorstellingsorganisatie zorgt voor ontvangst en ticketcontrole.

Meer informatie:
Simone Montsma,
simone@wigproducties.nl
06 81 44 03 55

Over WIG Producties

Over WIG Producties

WIG Producties (onderdeel van de Manus Branding Stichting) houdt zich bezig met het bedenken, initiëren en uitvoeren van theaterproducties in de breedst mogelijke zin van het woord voor een breed uiteenlopend publiek. 

In 2013 speelde WIG haar eerste voorstelling: ‘Snode plannen’. Daarna begonnen de repetities voor het ambitieuze project ‘Wie is bang voor Virginia Woolf’ van Edward Albee (2014). In 2015 waagde het ensemble zich aan het eerste openluchtspel van Ryptsjerk: ‘Blankenberge van Tom Lanoye, welke door pers en publiek enthousiast werd ontvangen. Sindsdien speelde WIG ‘Charlotte’ (2017), een theatermonoloog door Kimberley Piek, ‘De bodemloze put’ (2017), ‘Yn it Skaad fan ‘e Toer’ (2017), een “mienskip”-spel in het kader van LF2018 en ‘Kruistochten’ (2019), een met succes ontvangen marathonvoorstelling naar de triologie van Alan Aykbourn. In 2020 Speelt WIG ‘Maistiid’, een eigentijdse bewerking van ‘Bloedbruiloft’ van Federico Garcia Lorca in een speciaal daarvoor aangelegd Maïsveld en ‘De Bus’

WIG kiest voor uitdagende speellocaties; zo speelden we ‘Kruistochten’ in het voormalig Leeuwarder postsorteercentrum aan de Snekertrekweg, wat een flink aantal jaren gediend heeft als provinciehuis. Of de locatie van ‘De bodemloze put’, een poel in de bossen bij Stania State; genomineerd voor een Gouden Gurbe als mooiste decor! In deze zelfde lijn wordt “DE BUS”, jawel, gespeeld in een rijdende bus!